Blåbärs-fläckar

Igår var vi upp på berget och plockade blåbär. Vi hann plocka ihop en liter bär innan det börja regna igen!! Skitregn!! Men glad ihågen skuttade vi hem med skörden. Och såg  fram emot en blåbärskräm, kommer inte ens ihåg den senaste gången jag åt en hemma gjord blåbärskräm. Iallafall, när krämen var nästan färdig kokt så råkade jag spilla på min bästa nyköpta Sverige tröja. SKIT!!!! Hur får man bort blåbärs fläckar??? Jag dränkte den genast med vatten och gnuggade in tvättmedel, det fungerade inte alls. Stod länge och funderade och plötsligt fick jag en strålande ide. Bakpulver! Hällde på ett tjockt lager bakpulver på den blöta fläcken och lät det puttra några minuter och gnuggade därefter en liten stund och fläcken försvann. Nåväl, det var ungefär 5 procent kvar utav fläcken men om jag hade provat det först när fläcken var pinfärsk så kanske hela fläcken hade försvunnit..... 

Torsdag

Har ledsnat så in i norden på allt regn, fast igår regnade det inte och jag slängde mig ut och började skrapa Sarahs fönster och hann till och med att grundmåla trät. Hurra!! Men idag är det små regn och mulet och min inspiration till att måla försvann!!!

Och ett stort HURRA till färsk jäst! Det är såå kul att baka här med färsk jäst, det finns ju bara torrjäst på Irland, och brödet och bullarna blir så stora och luftiga. Synd att man inte kan hamstra jäst, det är ju ett ganksa kort utgångs datum.  Man får väl passa på och baka och framför allt hetsäta  medans jag är här.....

Älg-Safari

Fick en strålande ide och tog vårat besök på en älgsafari. Jag var nog mest upphetsad och ivrig för detta äventyr. Jag fick kontakt med en erfaren jägare som skulle visa oss var dessa ståtliga djur fanns i den stora skogen. Jag fick en karta och en Walkie-talkie så att våran jägare kunde ta kontakt med oss när en älg fanns i synhåll, och jag kände mig som en riktig äventyrare. Så började karavanen ut på dessa små vingliga skogsvägar. Efter en timme så började jag tröttna på att stirra på kalhyggen och gamla träd, efter 2 timmar kände jag att jag hade fått nog och fick en släng utav lappsjukan, hade inte ens telefon signal på mobilen!!!! Efter 2.5 timmar var safarin äntligen slut och hade vi sett någon älg? Nej!! Inte ens ett litet spår av älg. Kommer nog dröja ett tag innan jag ger vika för mina infall.....

Onsdag

Hurra för bibliotek igen!!!!

Vilket väder!!! Det har regnat och regnat. Och sen kom det mera regn!!!! Våran lilla bäck har svämmat över, tror inte att det är någon risk för mitt lilla paradis, men jag som inte har en aning misstänker att vägen kan gå sönder utav alla tunga lastbilar som kommer från stenkrossen. Men jag såg en lastbils chafför som klev ur sin bil och försökte rensa och attans så försiktig han var när han åkte över, bra gjort. Har tagit kontakt med komunen om detta.

Var till Borlänge igår men blev ståendes ett par gånger på motorvägen under hemresan utav allt regn. Kul att visa våran lilla Irlänska gäst hur en riktig Svensk sommar är!!!! 

Nu till nåt skoj. Var som sagt var till Borlänge igår och slank jag in på Panduro och kunde inte motså frestelsen att köpa emboss lim och färg. I stället för en värme pistol så använde jag brödrosten, och jisses vad bra det blev, och tänk på att jag sparade  200 - 300 kronor!!! HURRA!!! Oh, måste nog säjas att jag inte la ner pappret i brödrosten, jag höll i pappret med handen ovanpå.......

Lördag

Har spenderat lite quality time med min syster dom senaste dagarna. Och hon har varit så snäll och lärde mig hur man embossar. Och det blir sååå fint och så enkelt det är. Jag måste nu införskaffa mig ett eget embossingset, jag trodde att det skulle gå bra med en hårfön med det blev en väldig fart på pulvret...
Vi har även varit och shoppat nya stämplar - dom är sååå fina - för en halv förmögenhet och jag misstänker att jag måste köpa mig en större väska om jag ska få med mig allt till Irland......


Helen och Daniel

I morgon är det Helens och Daniels bröllopsmiddag. Vi alla ser fram emot att få träffa och gratulera det nyblivna brudparet. Och önska dom all lycka i framtiden!!

Väder

Vilket väder det var i Onsdags i Ludvika. Vilken fantastisk åsk-skur det blev, den varade i ca 1.5 timme eller nåt, men vilken förödelse det blev. Mina buskar låg platt på marken och halva trappan regnade bort. Enligt Ludvika tidningen dagen efter så var det både översvämmade hus och vägen upp till Borlänge bort spolad. Skitväder!!!! Men å andra sidan har det varit nästan olidligt varmt och det ska bli underbart med lite fresh air.


RSS 2.0