Blåbärs-fläckar

Igår var vi upp på berget och plockade blåbär. Vi hann plocka ihop en liter bär innan det börja regna igen!! Skitregn!! Men glad ihågen skuttade vi hem med skörden. Och såg  fram emot en blåbärskräm, kommer inte ens ihåg den senaste gången jag åt en hemma gjord blåbärskräm. Iallafall, när krämen var nästan färdig kokt så råkade jag spilla på min bästa nyköpta Sverige tröja. SKIT!!!! Hur får man bort blåbärs fläckar??? Jag dränkte den genast med vatten och gnuggade in tvättmedel, det fungerade inte alls. Stod länge och funderade och plötsligt fick jag en strålande ide. Bakpulver! Hällde på ett tjockt lager bakpulver på den blöta fläcken och lät det puttra några minuter och gnuggade därefter en liten stund och fläcken försvann. Nåväl, det var ungefär 5 procent kvar utav fläcken men om jag hade provat det först när fläcken var pinfärsk så kanske hela fläcken hade försvunnit..... 

Kommentarer
Postat av: Beyond fabulous!

Mimmi du är nya Kajsa Warg, fixar och donar där borta =) Kram!

2009-07-27 @ 09:21:15
URL: http://annlundquist.blogg.se/
Postat av: Helen

Här regnar det inte! Å jag såg en älg förra veckan :)

Kram

2009-07-27 @ 14:43:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0