Söndag

Då har vi firat en non-existent midsommar. Jag har gett upp alla försök att hålla på traditionerna när det gäller midsommar. Denna helg firas inte i detta land och det känns rätt meninglöst att fira en helg som ingen annan firar. Och festen blir väldigt liten, typ en person!!
Saknar jag midsommar firandet? - Nej!
Saknar jag sillen med tillbehör? - JA!!!!!
Men jag kommer ta igen allt vad midsommar mat är i Juli och bara njuta av tex matjessill, dillpotatis, gräslök och gräddfil. Oh, varför inte en liten smörgåstårta? Eller en jordgubbssviss som jag har bokstavligen suttit och drägglat över. Och du store tid vad jag ska hetsäta om ett par veckor......
Hittade detta smarriga recept på alltommat.se

 Jordgubbssviss. Receptbild - Allt om Mat

Ett recept från Leva och bo

4 portioner Ingredienser

Lyxig chokladsås:

1 msk rå- eller strösocker
150 g mörk choklad, 70 procent
2 dl grädde

Svissen:

4 msk mandelspån
2 dl vispgrädde
1 l jordgubbar
1 l vaniljglass
40 st maränger

Tillagning

Säg den som kan motstå en mumsig marängsviss. Extra lyxig blir den med färska jordgubbar och en chokladsås gjord på mörk choklad med hög kakaohalt.

1 Chokladsåsen: Häll grädde och socker i en kastrull. Koka på svag värme under omrörning. Ta kastrullen från värmen. Bryt chokladen i bitar och lägg dem i grädden. Rör tills chokladen smält. Låt såsen svalna något.

2 Svissen: Rosta mandeln i en torr och het stekpanna, skaka så mandeln inte bränns.

3 Vispa grädden. Dela eventuellt större jordgubbar mitt itu.

4 Fördela glass, maränger och jordgubbar på ett fat. Toppa med grädden. Strö över mandelspån och servera chokladsåsen till.


Kommentarer
Postat av: Syster

Jag bakade en maräng och mandelbotten till specialswiss. Säger så här: Inget kvar!

Kram Gammelmoster

2010-06-28 @ 09:00:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0