Tisdag

Nu har vi en ännu en gång kommit upp till dom mörka dalaskogarna och vi sitter i våran ensamhet och väntar på att något utav det ovanliga ska hända. Nja, sitter och sitter, vi har påskpyntat vårat fina hus med både kycklingar och riktigt påskris. För många års sedan i Dublin fick jag en brilliant ide att ta in påskris från björken som står på våran gata i stan. Eftersom jag inte ville att grannarna skulle se mig så bar jag ut mig mitt i natten utrustad med morakniv och ett par whiskeys under västen. Det blev sååå fint när alla fjädrar och ägg hängdes på, jag sååå glad att ha ett äkta påskris. Tidigt nästa morgon väckte barnen mig och var lite förtvivlade över att det var något som kröp lite på bänken. Jag kravlade mig ur sängen och gick ner till köket och upptäckte att hela köksbänken och väggen bakom var hel täckt med små gröna loppor eller löss. ARGHHH!!!! 




Och änligen har det börjat att töa här. Och mina barn har tagit tillfället i akting och har varit ute och gjort en stor fin snögubbe.

 


Fredag

Ännu en strålande vårdag. Imorse passade jag på att ta mig en långpromenad i solskenet och gick igenom Bushy Park för att gå och köpa påskägg till alla barnen. Och jisses vilket liv det har blivigt på fåglarna, det kvittras och sjungs i varje buske, fantastiskt! Och jag såg även 2 ekorrar på väldigt nära håll, dom satt ungefär 2 meter från mina fötter och tittade på mig. Och självklart ligger kameran hemma. Typiskt!! Jag borde få in en rutin att ta med mig kameran när jag går ut på mina långpromenader för att oftast dyker något intressant upp som jag vill visa omvärlden men som sagt var så ligger kameran oftast hemma.
Istället kan jag visa dom fina och framför allt goda påskäggen, men på nåt sätt blev det lite fel där också. Jag skulle ha köpt 3 stora ägg utav dairy milk, creme egg och ett maltesers men jag kom då hem med 2 stora mini egg och 1 dairy milk egg. Jag undrar hur jag tänker ibland....




Jag får försöka att övertala mina barn att påskharen kommer med dom rätta äggen nästa år eller skylla på att påskharen är senil...

Sex In The City

Denna morgon har jag tillbringat i soffan med kaffe, chips, kleenex och Sex in the city - the movie! Visst har jag tittat på dom flesta avsnitt av sex-in-the-city och jag kan inte påstå att jag har följt denna serie med stort intresse, jag har oftast tittat på den när det inte har varit något annat av värde att se på. Och för att vara ärlig så hade jag inte stora förhoppningar om filmen. Men ack så fel jag hade. Den var faktiskt rätt bra på ett glammigt, flimsigt och typiskt amerikanskt sätt. Och jag hade inte en aning om att den var så sorglig och därav den stora högen av kleenex. Jag står redan i kö för att köpa biobiljetter för att se Sex in the City 2!


Bild lånad från internet


Måndag

Nu är det måndag igen och nästa vecka börjar påsklovet. Tänk vad tiden flyr iväg. Och med tanke på den kommande påsken så hade vi flickor en skräpsöndag igår. Visseligen var det en underbar vårdag här på den lilla ön mitt ute i Atlanten men vi kunde inte mostå behovet av att sitta inne och skräpa tillsammans.  Vi lyckade knåpa ihop några påsk-kort och ett 50 års kort. Det är tydligen någon som fyller 50 år idag. GRATTIS!!!


Soppa

Här kommer min vegetariska version av Hedvig-soppa.

1 gul lök
1 röd paprika
1 gul paprika
1/4 till en halv vitkål
3 morötter
1 burk krossad tomat
1 buljong tärning
5 dl vatten
2 vitlöks klyftor

Hacka alla grönsaker och fräs dom halv mjuka i smör.
Häll på vatten, buljongtärning och burk tomaten.
Låt koka ihop ordentligt ca en halvtimme eller så.

Smaka av med salt och peppar

Enjoy

Happy St Patricks' day


Bild lånad från internet



Jeansköp

Finns det fler som hatar att gå och köpa jeans? Finns det något värre när man försöker att prova jeans i ett litet trångt och varmt provrum och det resulterar i att man är sjöblöt av svett och missnöjd när jeansen inte passar eller om dom råkar att passa så är dom alldeles för dyra? Och vet ni hur svårt det är att få tag på jeans som passar oss vuxna kvinnor som behöver stoppa in våra lovehandels så att dom inte hänger över kanten? Argh!!
Tidigare idag var jag ner på stan och provade det ena paret efter det andra och började bli rätt så uppgiven och less. Sista chancen, tänkte jag när jag slank in på Mark&Spencer, om jag inte hittar något så åker jag hem och fortsätter att slita på mitt sista par jeans som inte har några "ventilationshål" i grenen. Hittade ett par som såg ut att passa  både till pris och form, slank in i provhytten och blev glad, HURRA!! Äntligen ett par jeans! Skuttade iväg till kassan för att betala, flickan scannade in jeansen 2 gånger för att sedan ursäkta sig och gick iväg med mina jeans! SKIT, tänkte jag, varför ska det alltid trassla tills sig när jag handlar??? Flickan kom tillbaks och scannade in jeansen igen. Och sa med en låg röst
-"jag tror att du kommer att få jeansen lite billigare"
-Hurra tänkte jag, det blir väl kanske €5-10 billigare än vad det stod på prislappen.
-Flickan sa "det blir €3.99 för jeansen"
Jag blev väl lite mållös men rackarns vilken tur för mig och lite mindre tur för M&S, för att dom hade antagligen trasslat till sig med sina barcoder. Men jag tror inte att dom kommer att gå med förlust men jag hoppas att andra kunder som jag hade turen på sin sida och fick en glad överraskning när dom skulle betala.


Söndag

Idag är det morsdag igen!! Tänk vad tiden flyger iväg när man har skojigt. Och ännu skojigare blir det när man kan fira morsdag 2 gånger om året. Först den Irlänska morsdagen som är idag och senare den Svenska som jag tror är i slutet av Maj, stämmer det? Jag satt och googlade lite om morsdag och titta vad som kom upp. Jag hittade denna intressanta artikel på Nordiska museets websida. Klicka här för att läsa mera.

Mors dag
 
Kvinna med barnvagn i Fruängen, sent 1950-tal eller tidigt 1960-tal. Foto: KH Hernried, ©Nordiska museet. Beskuren bild.
Mor lilla mor, vem är väl som du,
så sjungs det i visan. Och att vi uppskattar mor visar vi på mors dag.


Mor firas
Sista söndagen i maj firar vi mors dag. Men hur går det till? Affärerna annons-
erar om presenter, blommor och tårtor. Men fordras inte något mer?

När mors dag instiftades i Sverige 1919 på initiativ av Cecilia Bååth-Holmberg visste man inte riktigt hur dagen skulle firas. I ett litet häfte kallat ”Mors dag” som gavs ut 1920 fanns ett antal punkter:

1. Svenska flaggan hissas från hemmets flaggstång.
2. Mor hälsas om morgonen med sång av barnen.
3. Hon bjudes före uppstigandet på gott kaffe och bröd, berett av barnen. Hon hedras med blommor och en liten gåva.
4. Henne beredes, så långt det är möjligt, vila och frihet från allt hushålls-
arbete den dagen. Barnen bädda, sopa, laga mat och diska
.

Detta låter idealiskt för en hårt arbetande mor. Man får betänka att vid den tiden var de flesta kvinnor hemmafruar och modern stod därför självklart för hemmets skötsel. Att få en fridag smakade inte så dumt. Hemmafruar har aldrig haft semester och hade man inte en snäll man och snälla barn kunde det bli jobbigt med hushållsarbete från arla morgonstund till sen kväll. Övriga punkter är:

5. Vid eftermiddagskaffet eller på aftonen hålles en liten högtidlighet, där far i huset medverkar.
6. Frånvarande barn hälsa Mor med brev eller telegram eller vykort, som särskilt
gjorts och tillhandahållas för mors dag.


Även en nutida dubbelarbetande mor säger inte nej till lite extra uppvaktning, en omtänk-
sam make och riktigt snälla barn på mors dag. Dagen kan dock i radikala kretsar uppfattas som kontroversiell och man menar att den visar på en reaktionär könsrollsuppdelning.

Fredag

Igår var jag på utflykt till IKEA. Åh, himmelska IKEA!! Min shopping lista hade jag memorerat i mitt huvud men mest var det gamla vanliga som skulle inhandlas. Jag plockade i servetter, toaborstar, blåbärssylt och en förvarings grej som heter SKUBB som man hänger in i garderoben så det blir extra hyllor i garderoben, en mycket praktisk sak. Men värmeljusen hade totalt ramlat ur mitt huvud så det blir en till tur inom en snar framtid. HURRA!! Mera IKEA!!

Och för att inte glömma så kom jag hem med vita omönstrade tidskriftssamlare FLYT som kommer att bli lika fina som dessa skräpade hemmadekorerade tidskriftssamlare.


Onsdag

Den senaste veckan har vi överlevt på rester, småplock, ihopplock och lite fantasi ifrån frysen. Det var nämligen dags att frosta av eländet till frys igen. Om jag säjer att det är skoj att frosta av den så kommer det en stor lögn från min mun. Men det måste ju göras pga av att den drar mindre ström när den är full med is. Men idag blev den rengjord och skinande blank på insidan. Kan inte vänta tills nästa gång den skall frostas av......


Tisdag

Igår var jag och shoppade tills jag droppade. Det stora badrummet skall renoveras och vi var och köpte nya badrums möbler eg en ny toalett, duchkabin och ett jätte fint handfat med ett brunt underskåp (det känns igen på nåt sätt). Och vi betällde jätte fina klinkers och kakel som kommer att gå i beige och silver, det är den nya trendiga färgen på badrum här. Och jag är såååå glad och kan inte vänta tills det blir färdigt, jag misstänker att jag kommer att använda det nya badrummet som mitt nya vardagsrum, kan man göra så? Och som grädden på moset så kommer jag inte att vara här när arbetet utförs vilket jag är glad för, det är inte så skojigt när halva huset förvandlas till en byggnadsplats men å andra sidan kan det vara trevligt att titta på män med stora toolbelts, hm.

AA Tiling Services - Dublin


Fredag

Idag har jag varit i skräphimmelen. Jag satt och googlade häromdagen och jag hittade faktiskt en skräpaffär inte så långt ifrån där jag bor, 20 minuter med buss plus 10 minuters promenad, inte illa!. Och Jösse namn vilka fina saker det fanns där och det är så kul att kunna klämma och titta på sakerna innan man handlar. Just nu sitter jag och väntar på att mina kant stansar ska komma. X-cut har kommit ut med stansar och punchar som ser likadana ut som MS men bara till en bråkdel av priset dvs en kant punch kostade mig € 4.60!!!! Är det någon som kommer ihåg vad en MS kostar??? Och det fina med det hela är att det är samma storlek och mönsterna skiljer sig inte mycket från varandra. 

Tillbaks till min nya skräpaffär, det fanns såååå mycket fint och jag ville ha allt men tyvärr så blev det inte så, men jag kom hem med diecut staket, sandslott, blommor och band för nästan ingenting. Kan inte vänta tills nästa gång jag åker dit fast med min stora plånbok.  

Måste få berätta att våren har kommit hit för att stanna. Mina krokusar, minipåskliljor och maskrosor blommar för fullt och räven ligger ute och solar sig i gräset på andra sidan trädgården. Jag har nu ned räkning innan jag klipper gräsmattan för första gången på det nya året. Jag misstänker att ni fortfarande springer omkring med snöskoveln...


Onsdag

Efter många om och men och ett stort behov av att gå till frissan så lyckades jag pallra mig i väg idag. Jag ville verkligen inte gå till min vanliga frissa, visst är hon duktig på att klippa, relativt billig och hon har sin salong tvärsöver gatan. Men lika bekvämt det var att gå dit så lika besviken var jag när jag gick hem.

Men idag gick jag till en dyr välkänd kedja men det var värt varenda öre. Det började med en hårtvätt och inte vilken hårtvätt som helst. Hittills har jag alltid bävat inför hårtvätten eftersom stolarna är ju inte det mista ryggvänliga eller gjorda för människor som är över 150 cm lång men denna stol var det som att sitta på ett moln och medans flickan tvättade håret på mig, förlåt, hon masserade mitt huvud medans jag fick en ryggmassage utav stolen!! Jösse namn, jag bad om den ena hårbehandlingen efter den andra bara för att sitta kvar i stolen.

Efter ha slängt ut mig ur stolen var det dags för själva klippandet och jag blev glad. Tjejen ville inte ta något av längden men hon lyckades att piffa upp och städa ur i mitt hår. Det är välklippt men ändå på ett busigt sätt och inte alls som dom senaste gångerna när jag har kommit hem och sett ut som en gammal tant i skallen. Jag kommer inte släppa denna frissa ur siktet nu!!


Mera Muffins




Jag har hittat nyttiga men framförallt goda muffisar som barnen kan ta med sig som skollunch. Eller kan man bara hets äta dom med gott samvete!

För 12 stycken gör man så här:

140 g mjöl
1 msk bakpulver
115 g farinsocker
140 g havregryn
85 g torkade tranbär
2 ägg
2.5 dl mjölk med en dutt naturell yoghurt
6 msk rapsolja
1 tsk vaniljsocker

Blanda alla torra ingredienserna i en bunke,

Blanda mjölk, yoghurt, ägg och oljan i en annan bunke och sedan rör i det blöta med dom torra ingredienserna. Rör EJ för mycket, smetet ska inte vara jämn men jag har behövt att tillsätta mera mjöl i smeten.

Häll i stora muffinformar och låt gräddas i 200°C i 20 minuter

Enjoy ♥

RSS 2.0