Soppa

Ett utav mina hemliga nyårslöften var att  jag skulle minska på kött intaget i min familj, dvs jag skulle byta ut en eller två dagar till enbart vegetarisk mat. Det har än så länge gått bra men alla i familjen har inte varit helt nöjda men jag antar att det är en övergångs period och det tar tid att ändra sina vanor.

Här kommer ett utav mina favorit recept på en rostad grönsakssoppa

700 g tomater
3 gula eller röda paprikor
3 squash
1 äggplanta
4 vitlöks klyftor
2 lökar
salt och peppar
1 l grönsaksbuljong
1 dl grädde

Dela alla grönsaker och lägg dom med snitt ytan nedåt och häll ett par msk olivolja över grönsakerna. Rosta grönsakerna i ugnen i 30 min och på 190 C.

Dra sedan av skinnet på tomaterna, squash och äggplantan och placera sedan alla grönsakerna i en matberedare och hacka grönsakerna till stora "salsabitar".

Häll sedan grösakshacket över i en kastrull och häll på grönsaksbuljongen, salt och peppar, låt koka i ca 20 minuter.

Blanda i grädden och låt det bara koka upp.

Enjoy


Kommentarer
Postat av: Ann

Mm gott! Och bra initiativ, alla tjänar på att äta mer vegetariskt... både hälsan, miljön och djuren, go green!!



Kram kram

2009-02-26 @ 20:42:39
URL: http://annlundquist.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0